[NUUG kart] path, track og unclassified i Oslomarka

Vidar Gundersen vibrog+nuug at gmail.com
Thu Aug 19 10:22:20 CEST 2010

2010/8/18 Sverre Didriksen <sverre.didriksen at usit.uio.no>:
> Skogsveier som brukes til skogsdrift synes jeg skal være track, og
> de som er så dårlige at det er vansgelig å kjøre bil der. Men veier som er
> relativt gode grusveier og som brukes av hytteeiere o.l. bør være
> unclassified.  Unclassified er som det står i wikien veier av laveste
> standard i veinettet. Og så kan du tagge med surface for å si et det er
> grus osv.

det er viktig å merke seg at selv om en traktor eller hogstmaskin kan
kjøre der, betyr ikke det at det nødvendigvis er lett å sykle der.
hvor tydelig en sti er (trail_visibility) betyr heller ikke så mye for
hvor vanskelig det er å sykle, selv om det kanskje begrenser farten
noe.

derfor er feks surface, sac_scale, mtb:scale nyttige "filtere" for sykkelkart.

> Å ta en titt på stedet er nok en god ide. Traktorveier kan komme fort og
> forsvinner nesten like fort.

husk at traktorer gjerne kommer fra et sted, som feks nærmeste gård.

> Det er bedre at kartbrukerne opplever å finne en god sti enn en traktorvei
> som er dårligere enn forventet og som kanskje burde være lagt inn som sti.

eller motsatt:
en stisyklist blir forbanna hvis han forventer singletrack og finner
traktorspor ;)