[NUUG kart] Karttjener i NUUG-regi (Was: Kartverket: "Gratiskarteneenda bedre")

Øystein Tusvik OT at safecomputing.no
Wed Aug 25 01:16:00 CEST 2010

> [Sverre Didriksen]

> OK, da har vi en liten gruppe mennesker som kunne tenke seg å sette opp en
> kartserver i NUUG-regi.  Det er bra.  Håper samtlige er NUUG-medlemmer. :)
>
> NUUG kan antagelig stille med rackplass, strøm og nett via sitt samarbeide
> med USIT, samt kontakter til potensielle sponsorer.  Enten kan en av NUUGs
> eksisterende maskiner brukes, eller så må det skaffes en egen maskin.  Jeg
> mistenker at det er lurt å starte med en virtuell maskin og så forsøke å skaffe
> sponsor til en fysisk maskin når dette er på plass.

Er litt usikker på om det er noe poeng med en virtuell maskin ettersom denne løsningen krever maksimalt med både diskytelse, CPU og RAM. Prøvde å kjøre dette i vmware uten særlig hell. Uansett så tviler jeg på at det vil bli så mye resurser igjen til andre virtuelle servere etter at denne er satt opp. Så sant vi ikke snakker om noen "super computer" her da.

Og så regner jeg med at alt må installeres på nytt igjen, når den fysiske serveren er på plass.

> Trengs det root-tilgang for å sette opp dette, eller holder det med vanlig
> brukertilgang?

Må nok ha root-tilgang under selve installasjonen. Men ikke etterpå. I tillegg så må det opprettes disse brukerne: postgres, tirex og evt. en osm-bruker. Det må også settes opp noen sudo regler i forbindelse med scriptet som oppdaterer basen og gjør tile expire.

> Det er fint om dere organisererer dere med en kontaktperson mot NUUG,
> slik at det er klart for oss i NUUG-drift og -styre hvem vi skal forholde oss til
> om tjenesten.  Foreslår at dere holder wiki.nuug.no oppdatert med hvem
> som er med i gruppa og hva som skal gjøres.

Jeg for min del kan installere maskinen og dokumentere alt som blir gjort, men jeg ønsker ikke påta meg noe driftsansvar for denne etterpå.

Mvh
Øystein