[NUUG kart] Bing gir OSM tilgang til flyfoto

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Sun Dec 5 15:22:52 CET 2010

Jeg har også inntrykk av at fotoene er veldig nøyaktige. Jeg har også
erfaring med at GPS-spor fra sykkel er bedre enn fra bil, selv om jeg
bruker ekstern antenne på taket. Grunnen tror jeg er hastigheten. Lavere
fart gir bedre nøyaktighet, særlig om det er mye svinger.  Jeg bruker også
to GPSer og tegner middelvegen. Mange av sporene jeg har tegnet i det
siste fra sykkelturer treffer relaltivt midt i veggen på Bings flyfoto, så
jeg vil gjette på at avviket ikke er noe vi trenger å ta hensyn til.

Har planer om å lage noen referansepunkter hvor jeg over litt tid tar
snittmålinger. Men uansett tror jeg det er vanskelig å konkurrere med en
nøyaktighet som kanskje er på under en meter.

-Sverre

elgvenn2 at online.no wrote on 03.12.2010 18:55:46:

> [...]
> Sent by: kart-bounces at nuug.no
>
> Det er forøvrig lett å se at noen steder har man typisk kjørt på en side

> av veien, og tegnet rett over sporet.
> I tillegg hvis GPS-en har vært litt på tur mot den siden som man kjører
> på, er det virkelig blitt bom på plassering av vegen.
>
> Det er alltid en avveining mellom om man skal ha kvantitet eller
kvalitet
> på veiene. Det er begrenset hvor mange som gitter/har tid til å kjøre en

> veg
> 3-4 ganger hver veg for å få et greit datasett å tegne etter.

http://sautter.com/map/?zoom=17&lat=58.97225&lon=5.73245&layers=B00000TFFFFFFF
).

byene/tettstedene,