[NUUG kart] Stier og skiløyper fra OSM i Google Earth

Vidar Gundersen vibrog at gmail.com
Tue Feb 9 23:37:07 CET 2010

hei,
Som en kuriositet kan jeg dele noe jeg har grusemekket
for å vise blåmerkede stier og skiløyper fra OSM i Google Earth:

http://www.vidargundersen.com/osm/hikingtrails.kml [^1]

Løsningen er et lite CGI script som tar imot en networkLink bbox spørring fra GE, gjør et uttrekk fra OSM XAPI og konverterer til KML med gpsbabel.

Det inkluderer en oversikt over DNT skiltsteder med tilhørende fotografier.
Data konverteres fra OSM XML til KML vha XSLT.
Bilder er knyttet til OSM data vha en filnavnstrategi, eller picture=<url>-tag.

Den siste løsningen er noe jeg laget for DNT OO områdeleder i "Vestmarka syd" og Asker Turlag, samt at områdeleder for "Nordmarka sydvest" donerte GPS data for merkede stier og skiltsteder for sitt område (avgrenset av Frognerseteren-Tryvann-Kikutstua-Bogstad-Sørkedalen).

Innlegging av markaskilt med stedsnavn er fin mat for rutingstjenester.

Eksempel på hvordan jeg tagger skiltsteder:

tourism=information
information=guidepost
hiking=yes  (røde skilt: ski=yes)
name=<står ofte på baksiden av skiltet>
ref=<mgrs koordinatet ses ofte på baksiden av skiltet>
source=<survey|knowledge>

--
Vidar Bronken Gundersen
 http://www.vidargundersen.com/osm/