[NUUG kart] Eit par spørsmål

Helge Hafting helge.hafting at hist.no
Fri Jan 1 01:32:41 CET 2010

-----Original Message-----
From: kart-bounces at nuug.no on behalf of Tor Christian Tovslid
Sent: Tue 12/29/2009 9:37 AM
To: kart at nuug.no
Subject: [NUUG kart] Eit par spørsmål

>Eit par ting eg lurar på:
>- Kan ein søke i maillistearkivet?
>- Kva klassifikasjon vil ein sette på ein veg i eit hyttefelt? Residential?

Ja. Hytter er boliger (residence). Så veien er en boligvei, selv om det ikke
er en helårsbolig.

Unntak: Noen hytteveger er så dårlige at "track" (traktorveg) passer bedre. Det bruker
jeg hvis veien er så dårlig at det er vanskelig å kjøre med vanlig bil, eller så
forfallen at det gror gress i veibanen.

>- Eg har kartlagt ei skuteroppkøyrd skiløype, og den er tagget utifrå
>Wiki, men eg har lagt på taggen "highway=footpath" for at den skal bli
>rendret på kartet. Er dette feil å gjere?

Det er feil. Det er flere ulike renderinger. "mapnik" tegner ikke skiløyper. De har
gjort et valg - de vil ikke ha skiløyper - så da blir det helt feil å tagge anderledes
for å få løypene vist. Se heller på "osmarender" kart, de viser skiløyper.
(På openstreetmap.org kan du velge mellom å se mapnik-kart og osmarender-kart.)

Noen skiløyper fungerer også som tursti om sommeren. Da er det selvfølgelig riktig
å tagge både som skiløype og tursti.

Men fotturister som prøver å finne en feilmerket sti om sommeren vil
bli skuffet! Det kan også bli farig, hvis skiløypa går over en myr e.l.

>- Er dette plassen å spør om slike ting, eller er dette "støy"? Fins
>det eventuelt andre medium/stadar ein kan få svar på enkle spørsmål?

Dette er rette stedet når du spør på norsk. Men det fins også
engelskspråklige lister.

Helge Hafting