[NUUG kart] Forvaltingsreforma av vegnettet i Noreg

Steinar Hamre steinarh at pvv.ntnu.no
Tue Jan 5 05:30:12 CET 2010

On Tue, Jan 05, 2010 at 02:14:24AM +0100, Tor Christian Tovslid wrote:
> Eit lite sp??rsm??l med tanke p?? folvatningsreforma.
> N??r ein riksveg gjeng over til ?? bli fylkesveg, skal vi d?? byte
> "highway"-tag fr?? "primary" til "secondary"?

Absolutt ikke!

Fortsatt skal veger som er skiltet med hvite skilt være primary,
veger med grønne skilt være trunk, og fylkesveger uten skilt være
secondary. Dette går på hvilke veger som er viktige og ikke hvem som
betaler for brøyting.

Når det gjelder omnummerering, er det bare å ta tak i når man er sikker
på at det er blitt gjeldende.  I vegvesenets system, nasjonal vegdatabank,
bruker de fortsatt FV og RV på de samme vegene som før, så jeg antar de
ikke har funnet ut nøyaktig hvordan dette skal gjøres. (Eller kanskje de
prøver å fortsette å bruke RV/FV som før, og frikoble forkortelsene fra
Riksveg/Fylkesveg.)

	Steinar