[NUUG kart] Diverse nybegynnerspørsmål

Mats Taraldsvik mats.taraldsvik at gmail.com
Fri Jan 8 19:24:07 CET 2010

Hei,

Jeg har fulgt med på osm i lengre tid, men først da jeg kom hjem til
jul, og så hvor dårlig det stod til på Sofiemyr (Oppegård, Akershus),
registrerte jeg meg. Hadde vært flott om noen kunne sett over litt rundt
Tømteveien, for å se om det er noen åpenbare feil.

Skal fotgjengeroverganger ha en node i veien som krysses, slik jeg har
gjort?

I Bjørnstjerne Bjørnsons vei har rekkehusene innkjøring forbudt (unntak
for de som bor der, men bare for å stå i veien midlertidig ). Bør jeg
tagge med highway=residental og access=destination i stedet for gang- og
sykkelsti?

Data for bussholdeplasser og bussruter, er det noe vi kan få tak i fra
Ruter, eller Trafikanten - dvs., er dataene under en fri (nok) lisens?
Vi bør vel ha rutene som trafikkerer holdeplassen(e), slik at man fra
kartet kan hente relevante rutetider?

Hvordan skal jeg tagge rekkehus?

Barnehager (bygningene), vises ikke i kartet. Skal jeg legge til
building=yes?

Hvordan skal jeg tagge områder som også har et symbol/en tilhørende tag?
Parkeringsplasser har jeg f.eks tagget selve plassen med
amenity=parking, men også satt på et P-symbol (bruker potlatch), altså
en enkeltnode med samme merking. Ser det er gjort slik på skolene
(Oppegård videregående skole osv.)...

Har en flytebrygge på Kolbotnvannet (-tjernet). Holder det med
bridge=yes, layer=1 på denne?

Ble en del spørsmål, og noen ligger sikkert på osm-wiki, enda jeg har
forsøkt å lete opp en del av dette.

Mvh,
Mats Taraldsvik