[NUUG kart] Diverse nybegynnerspørsmål

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Sat Jan 9 15:36:33 CET 2010

On Fri, Jan 08, 2010 at 07:24:07PM +0100, Mats Taraldsvik wrote:

> Jeg har fulgt med på osm i lengre tid, men først da jeg kom hjem til
> jul, og så hvor dårlig det stod til på Sofiemyr (Oppegård, Akershus),
> registrerte jeg meg. Hadde vært flott om noen kunne sett over litt rundt
> Tømteveien, for å se om det er noen åpenbare feil.

Hei og velkommen!

Jeg antar det er du som har brukernavnet meastp? Jeg sitter og ser litt
kjapt rundt i området nå, og generelt ser det bra ut. Det er enkelte hus
som ikke har fått building=yes og som derfor ikke rendres.

Det er også kjekt om du retter opp vinklene på de husene som skal være
rettvinklede, men jeg ser ikke noen lett måte å gjøre det i potlatch.
Om du fyrer opp JOSM kan du rette opp vinkler ved å merke veien og
trykke på «q». Dersom du ikke vil rote deg inn i JOSM ennå kan du si fra
her så kan noen andre gjøre det for deg.

> Skal fotgjengeroverganger ha en node i veien som krysses, slik jeg har
> gjort?

Ja. Alle steder der veier krysses på en slik måte at man kan gå fra den
ene veien til den andre skal det være en node i krysset. På gangbroer og
-tunneler skal det ikke være det.

> I Bjørnstjerne Bjørnsons vei har rekkehusene innkjøring forbudt (unntak
> for de som bor der, men bare for å stå i veien midlertidig ). Bør jeg
> tagge med highway=residental og access=destination i stedet for gang- og
> sykkelsti?

Litt subjektivt. Jeg mener man ikke skal merke gang- og sykkelsti med
mindre det faktisk er det, dvs skiltet med 522, eller at det er helt
åpenbart at det er det men skiltingen mangler. Sannsynligvis er det noen
her som er lettere uenige med meg.

Innkjørsler og småveier som ikke har et eget navn angis vanligvis med
highway=service pluss eventuelle access-begrensninger. Jeg antar denne
lille veien som går ut fra Bjørnstjerne Bjørnsons vei burde vært
service:

> Hvordan skal jeg tagge rekkehus?

Tja, litt opp til deg selv. Jeg har bare tagget dem som building=yes,
men det går også å gi andre verdier til building-taggen. Blant annet
brukes building=residential. Tror ikke det har vært noen større
diskusjon om dette. At det i hovedsak er boliger går jo fram av at man
legger en landuse=residential rundt boligfeltet.

> Barnehager (bygningene), vises ikke i kartet. Skal jeg legge til
> building=yes?

Ja.

> Hvordan skal jeg tagge områder som også har et symbol/en tilhørende tag?
> Parkeringsplasser har jeg f.eks tagget selve plassen med
> amenity=parking, men også satt på et P-symbol (bruker potlatch), altså
> en enkeltnode med samme merking. Ser det er gjort slik på skolene
> (Oppegård videregående skole osv.)...

Det er ikke vits å legge en ekstra node på parkeringsplasser. Et område
med amenity=parking er nok. Grunnen til at man gjør dette på skoler er
når man ønsker å angi plasseringen av bygningen i tillegg til
skoleområdet.

> Har en flytebrygge på Kolbotnvannet (-tjernet). Holder det med
> bridge=yes, layer=1 på denne?

man_made=pier
floating=yes
layer=1

> Ble en del spørsmål, og noen ligger sikkert på osm-wiki, enda jeg har
> forsøkt å lete opp en del av dette.

Velkjent problem. Wikien er ikke spesielt enkel å lete i.

--
Einar Ryeng