[NUUG kart] Upreparert skiløype

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Thu Jan 21 14:31:47 CET 2010

On Thu, Jan 21, 2010 at 01:35:49PM +0100, Bjorn Munch wrote:
> Apropos: jeg la nylig inn en helt fersk lysløype i Bymarka, Trondheim
> og da la jeg merke til at mange skiløyper også var merket med

>   highway=path
>
> , men mange var ikke.

Grunnen til dette er at Bymarka her blitt mappet delvis sommer og delvis
vinter. På grunn av måten kartopptegninene ble gjort tidligere var det
litt problematisk å vite hva som ble tegnet, særlig på mapnik-laget, og
kombinert med at det er vanskelig å se om det er en sti under snøen har
nok folk gjort det så bra de klarte under forholdene.

Fiks gjerne opp det du ser er feil.

> Skal de eller skal de ikke ha dette? Jeg snakker da om "rene"
> skiløyper som ikke også er brukbar sti om sommeren. Selv om de gjerne
> lager en tydelig trase gjennom skogen, kan mange av dem være mildt
> sagt uegnet til fots.

Nei, rene skiløyper skal ikke være path. Vi har en liten diskusjon på
den svenske listen også om hvordan man skal tagge scooterløyper, og der
kom også path-diskusjonen opp. DERSOM man skal bruke path på disse
tingene må vi i såfall FØRST tagge om alle vanlige stier til Noe
Annet[tm] slik at det er mulig å skille dem.

Det som markerer en skiløype og får den til å tegnes på mapnik-kartet,
(og etterhvert også OpenPisteMap når noen får tid til å fikse det) er at
de har piste:type=nordic.

Om noen skulle være interessert, det jeg har sett av scooterløyper i
tagwatch er markert med trail=snowmobile, stort sett over en
highway=track. Det er foreløpig lite slikt som er mappet, bare 29 ways
globalt.

--
Einar Ryeng