[NUUG kart] [Bulk] Overføring av store datamengder

Michael Eric Menk mikemenk at yahoo.no
Sun May 16 10:07:32 CEST 2010

On 05/16/2010 08:33 AM, Jarl Mosand wrote:
> Jeg har gjort alt ferdig til å bytte ut kystlinjen i kommunen min, Frøya,
> med mere nøyaktig data fra Direktoratat for
> naturforvaltning. Jeg har flere ganger nesten trykt opplastnings knappen i
> Josm, men har nølt fordi det er stor mengde data som skal overføres.
> (30.000 punkter skal slettes og 100.000 punkter skal opprettes, det er
> over 4000 holmer og skjær i kommunen min)
>
> Kan jeg være trygg på Josm med så store datamengder eller er det bedre
> måter å gjøre dette på?

Jeg har selv oppdatert kystlinjen med flere 30 000+ oppdateringer. Dette
ble gjort med JOSM, en grad av gangen. Så JOSM klarer det fint.. Det tar
bare tid. Kan være en fordel å ta mindre omårder av gangen, slik at du
vet hva som blir ferdig.  Jeg brukte 3 dager på oppdateringene, men det
var med et eldre API som oppretta en oppkobling per node og way.

Når det gjeller oppdateringer av kartene, så er det 2 måter å rendre
kartrutene på.

Hoved-kartet på http://www.openstreetmap.org lages on-demand, og henter
dataen fra databasen med UNTAK av kystlinjen, som blir importert i store
geografiske områder når det er INGEN feil i hele område. M.a.o. er det
feil i f.eks. nabo-kommunene, så vil ikke kartet oppdateres.

Osmarender kartene er lages offline. Her blir områder som blir oppdatert
lagt til i en render-kø med lav prioritet. Hvor langt tid dette tar er
avhenging av lengden på køen og hvor mange manuelle
oppdatering-forespørsler blir gjort.

På http://www.informationfreeway.org/ kan du se på køen og forespør
oppdateringer(zoom-12), som da vil ha en høyere prioritet enn de som
blir lagt til automatisk

--
Michael Eric Menk
Linkedin: http://no.linkedin.com/in/mikemenk