[NUUG kart] INFO: Ny tag: place=isolated_dwelling

Cato Heskestad cato.chen at gmail.com
Wed May 19 12:09:00 CEST 2010

2010/5/18 Michael Eric Menk <mikemenk at yahoo.no>

>  For dere som ikke følger med på hovedlista, så sender jeg en tag som nylig
> ble godkjent. Denne kan muligens brukes enkelte plasser i Norge.
>
> Ny tag: place=isolated_dwelling
>
> Det som denne taggen skal dekke stedsnavn/gårdsnavn som kanskje folk har
> sett på "Der ingen kunne tru at nokken kunne bu"
>
> Taggen brukes på isolerte bosetninger/gårder, hvor det er ingen ting av
> betydning rundt, og er nok derfor mest aktuelt lengre nord i landet.

Men må den nødvendigvis kun brukes på slike øde steder? En isolert bosetning
er vel en bosetning for seg selv, ikke kun "der som ingen skulle tru…"

Ser på den engelske wikien at place=isolated_dwelling skal erstatte
place=farm, vel fordi farm betegner type, ikke størrelse. Så da har vi en
tag som er én størrelse mindre enn hamlet (mindre enn tre husholdninger), og
den kommer godt med i mitt nærområde. Her er en del smågårder for seg selv
som hovedsakelig blir brukt som bolig, og jeg synes det blir litt feil å
tagge dem med hamlet (pga størrelsen), location (pga de er bebodde) el. farm
(siden de ikke drives som gårdsbruk lenger).

-- Cato.