[NUUG kart] Sammenligne N50/FKB og OSM

Vidar Gundersen vibrog+nuug at gmail.com
Thu May 20 08:58:28 CEST 2010

2010/5/19 Karl Ove Hufthammer <karl at huftis.org>:
> Det er òg mulig å få N50/FKB inn som bakgrunnskart i JOSM.
> [..] *ikkje* å bruka dette til å teikna av OSM-data … :-)

det høres nesten ut som det oppfattes at det gjennomsiktige
overleggskartet skal være et verktøy for å kopiere kart.

mitt behov er turplanleggingsformål. siden OSM naturlig nok har en god
del huller, spesielt i marka hvor mitt fokus er, er det fint å mikse
kart for å utfylle hverandre.

i tillegg er det morsomt å sammenligne dekningen i kartene.
vise hvor håpløse de kartdataene man benytter i dyre topokart til tur-GPS'er.

om temaet ved kopiering, så synes jeg man kunne legge mer vekt på at
det medfører at man drar med seg feil og mangel på kvalitetskontroll
enn at man stjeler data. begge er viktige selvfølgelig, men du kan
ikke vite at det er riktig og tagget detaljert nok før du har vært på
stedet, uansett om kilde er GPS-spor (fra andre), flyfoto eller andre
kart.

og så kan man diskutere om man kopierer kart hvis man bruker de til
planlegging av sporloggingsturer.
det kan kanskje ses på som en form for reverse engineering.
og hvis jeg lærer et stedsnavn ved å se på et kart, får jeg da aldri
lov til å legge det navnet inn i kartet?