[NUUG kart] Hva er en sykkelsti?

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Mon Aug 1 13:14:50 CEST 2011

On Mon, Aug 01, 2011 at 11:50:22AM +0200, Trond Michelsen wrote:
> Når jeg ser på veiene i OSM, så er disse tagget med bl.a.
>
> foot=yes
> highway=path
> piste:type=hike (noen steder =nordic)
> surface=ground
> trailblazed=yes
>
> Hva må legges til for at ruteplanleggeren skal skjønne at dette ikke
> er en sykkelvei? Er det greit å gjøre dette på alle stiene i
> Gjelleråsmarka, eller er det nødvendig å tråkke opp alle stiene for å
> bekrefte at de ikke er egnet for sykling?

Hva ruteplanleggeren bruker må de som har satt den opp svare på. Men problemet
er mer generelt, og måten å løse det på er muligens å legge en mtb:scale på
disse stiene og få rutingen til å unngå disse fullstendig.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale

Dette bør i utgangspunktet settes rett for hver sti, men en quick fix er
å sette den til 0 eller 0- for et stykke av innfartsveiene til marka.

Rutingen må selvsagt uansett oppdateres så den dropper veier med en mtb:scale.

--
Einar Ryeng