[NUUG kart] Hva er en sykkelsti?

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Mon Aug 1 18:24:05 CEST 2011

2011/8/1 Trond Michelsen <trondmm-nuug at crusaders.no>:

> Derimot vil jeg vel kanskje si at ruteren burde ignorere alle pather
> dersom man har valgt "Mest sykkelvei". Da burde i hvert fall
> bicycle=designated prioriteres.
> Men det får jeg heller ta med sykkelioslo.no.

både Chris og Linda leser denne listen.

> Helt i orden det. Men etter å gravd litt på wikien, så er jeg litt
> overrasket over at det ikke ser ut til å være en tag for å si at en
> veg ikke egner seg for sykling.

ja, jeg savner også en mer kategorisk angivelse av ja/nei type.

1. her kreves terrengsyklistferdigheter (implisert av mtb:scale -- men
jeg skulle gjerne sluppet selve graderingen i første omgang, feks
gjennom mtb:scale=true -- jeg synes graderingen her er for mye inndelt
og dermed vanskelig å bruke). skjønt mye i Oslomarka er vel
mtb:scale=1. jeg skal ta jobben med å sette mtb:scale på blåstinettet
i Oslomarka etterhvert. jeg kjenner nesten alle stiene.

2. indikere at her må selv den mest drevne stisyklist påregne mye bæring.

> Så vidt jeg kan skjønne skal bicycle=dismount brukes på gater der det
> ikke er lov å sykle, men hvis du går av sykkelen og triller den med
> deg, så er det greit.

aha, den har jeg misforstått litt.
da skal vi sette bicycle=dismount istedetfor bicycle=no i
naturreservatene, tror jeg.
forskriftene lyder ofte "forbudt å bruke sykkel" eller "sykling er forbudt"
enig i den tolkingen? (selv om det er litt OT.)

> Nå har jeg forresten tatt turen ut på den ene av stiene gjennom
> Gjelleråsmarka, og jeg kan bekrefte at den ikke er farbar med
> sykkel.

"alminnelig sykling" mener du vel?
det er lite i Gjelleråsmarka som ikke er greit å sykle for en
stisyklist. alt er mtb:scale=0 eller 1, kanskje 2 et par steder.