[NUUG kart] Ukas prosjekt: Landuse i Oslo

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Tue Feb 1 23:38:55 CET 2011

2011/2/1 Hans Olav Skogstad <elgvenn2 at online.no>:
> Jeg kjenner ikke disse hyttebebyggelsene spessielt, men hva med å ikke gi
> de noen landuse, evt. natural=* hvis mulig?
> Ser at flere kommersielle kart kun bruker noe som i osm ville være
> building=yes for å beskrive hytter/hytteområder.
> Det betyr jo ikke at vi nødvendigvis skal bruke det på osm, men synes
> landuse=residential|allotments ikke passer helt på typiske hytteområder.
>
> Jfr. f.eks. hyttebebyggelsen på Sjusjøen.

jeg tror ikke hyttebebyggelsen på Sjusjøen (nå kjenner jeg ikke
forholdene der oppe), men ta Hvaler og Onsøy som et annet eksempel på
hyttefelt hvor hyttene også ligger ganske tett, er helt sammenlignbar
med hyttebebyggelsen på Nakholmen. på Nakholmen er hyttene tett i tett
med opparbeidede hager og gjerde imellom dem, og på flyfoto ser det ut
som boligfelt. og ikke helt ulikt kolonihagene i Oslo.

går vi videre til temaet som Bjørn påpeker (tenker du på områdene ved
Hyggen?), så finnes det "moderne" hytteutbyggingsprosjekter som tar
mer form av boligfelt enn hyttebebyggelse. her passer nok residential
bedre.

jeg tenker slik:
- føler man at man kan gå mellom hyttene uten å sjenere noens eiendom?
- er det punktfester eller tomtefester/selveiertomter?
- bærer hyttebebyggelsen mer preg av landsteder feks? på Nakholmen gjør det det.