[NUUG kart] OSM i 3D / GLOSM (OpenGL OSM)

Kagee hildenae at gmail.com
Sat Feb 5 03:10:32 CET 2011

På jakt etter en måte å lage 3D-bygnigner fra OSM-data, fant jeg i går
GLOSM, som jeg tenkte jeg skulle dele med dere.
GLOSM er en OpenGL-rendrer som kan gjøre om en god, gammel osm-fil til
en 3D-by/land/verden du kan fly rundt i,
eller lage mapnik-kompatible tiles med ferdigrendrede 3D-objekter.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Glosm

Ferdigrendret kart over Moskva:

http://glosm.amdmi3.ru/

En flytur over Gjøvik (etter å ha fylt inn noen etasje- og tak-data
for noen bygninger jeg kjente til)
Jeg anbefaler at den ses i minst 480p for å få med alle detaljer, da
det er mange tynne linjer,

http://www.youtube.com/watch?v=f3anglvpyU0 (HTML5:
http://www.youtube.com/watch?v=f3anglvpyU0&html5=1 )

Gjøvik har desverre ikke så mange bygninger, siden vi først fikk
flyfoto med Bing i fjor, og enda færre bygninger med høyre eller
etasjedata.
Dette er noe jeg har tenkt å prioritere de neste ukene :)

Et raskt flykurs:
"Se" med musa, gå fram, tilbake, venstre og høyre med WASD, og hev og
senk kameraet med C og <SPACE>.

Vennlig hilsen / Best regards
Anders Einar «Kagee» Hilden