[NUUG kart] Tettstedsgrenser

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Thu Feb 17 21:54:27 CET 2011

SSB har kart over tettsteder, sentrumssoner og fritidshusområder fritt
tilgjengelig fra sine websider: http://www.ssb.no/tettstedkart/

Jeg snakket i dag med SSB på telefon for å få avklart hvorvidt bruk av
disse data på OSM er greit. Jeg presiserte blant annet hvordan
kildehenvisning fungerer i OSM.

Statistisk sentralbyrå ved Bjørn Thorsdalen bekrefter sitt muntlige ja
i en epost:
"""
Alt som SSB publiserer på sine nettsider er tilgjengelig for fri bruk.
Statistisk sentralbyrå skal oppgis som kilde. Dette gjelder også ved
bruk via OpenStreetMaps kartdatabase.

Når det gjelder tettstedsgrensene så er dette i utgangspunktet en
årlig avgrensing som publiseres i juni. Samtidig legges polygonene ut
for fri nedlasting. For 2010 ble det ikke gjennomført noen avgrensing,
men det vil bli gjort i 2011. Vi gjør ingen justering av
tettstedsgrensene utover den årlige oppdateringen, så hvis
tettstedsgrensene som legges ut hos dere ikke samsvarer med originalen
fra SSB, for eksempel gjennom brukeroppdateringer, så er det viktig at
dette fremkommer av kildeinformasjonen.
"""

Jeg har valgt å kildehenvise slik:
source=Statistisk Sentralbyrå (2009), http://www.ssb.no/tettstedkart/

Jeg har forsøksvis importert tettsteder lengst syd på Hurum, rundt Ski
og Enebakk.
Her finnes Bing for sammenligning.

Det var nødvendig å kjøre simplify (jeg satte 10 meter) for å få ned
datamengden (antakelig bezier kurver i shapefila).