[NUUG kart] Tettstedsgrenser

Steinar Hamre steinarh at pvv.ntnu.no
Fri Feb 18 16:42:42 CET 2011

On Fri, Feb 18, 2011 at 11:31:42AM +0100, Guttorm Flatabø wrote:

> Eg såg ei teneste som gjer akkurat dette i går, men finn ikkje tilbake til
> ho no. Veit nokon kva eg meiner eller skal eg leite vidare?

Hørest interessant ut. Jeg tror ikke jeg har sett den.

> En annen fin ting ar at det gir oss et konstistent sted å skille mellom
> >

> Tettstadane frå SSB er "village"?

Ja. SSB bruker 200 innbyggere som nedre grense på tettsted. Det er det
samme som OSM foreslår som grense på hamlet/village.

[Steder med bystatus eller tilsvarende (Røros er "bergstad") blir town
og storbyer er jo city, men alt dette setter vi jo manuelt.

SSB sine data inneholdet mange tettsted med doble navn slik som
Porsgrunn/Skien.  Også her ønsker vi å sette navnene manuelt. Jeg ser
for meg to punkter med place=town innenfor et polygon med place=town.]

En annen ting er at SSB bruker satelittettsteder, dvs ekstra polygoner
for små grender som er mer enn 150m unna men naturlig hører
til tettstedet.  Vi bør bruke multipolygon for å koble disse sammen.
(Det blir feil om det har kopi av navn og population.)

	Steinar