[NUUG kart] Tettstedsgrenser

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Mon Feb 28 12:00:58 CET 2011

2011/2/28 Sverre Didriksen <sverre.didriksen at usit.uio.no>:

> Jeg er også av den oppfatning av at disse dataene er nyttige og bør være
> med. De som rendrer kart kan da velge om denne informasjonen skal brukes
> eller ikke. Det er ikke gitt av det er interessant å bruke dette på alle
> kart. Jeg ser også grovere oversiktskart som et typisk bruksområde.

jeg kan bemerke at standard OSM Mapnik benytter Shape filer fra
eksterne kilder til rendring av oversiktsnivåene, feks landegrenser
ved zoom=7 og deromkring. så det er ikke gitt at datasettet skal inn i
OSM av hensyn til rendring.

som et utgangspunkt for kontinuerlige forbedringer etterhvert, eller i
mangel på noe bedre i ikke-kartlagte områder, slik som vi landet på
med Corine Land Cover for skog: ja. men bare hvis det er bred enighet
om dette.

hvis ikke kan Sverre, jeg eller andre som lager OSM-baserte
kartpresentasjoner for Norge velge å benytte det som en ekstern kilde
ved oversiktsnivåene. (det er mindre arbeidskrevende.)