[NUUG kart] Tettstedsgrenser

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Mon Feb 28 12:18:49 CET 2011

Bjørn Kvisli <bjorn.kvisli at gmail.com> wrote on 28.02.2011 11:30:16:

> Den 28. februar 2011 11:24 skrev Sverre Didriksen
> sverre.didriksen at usit.uio.no> følgende:

> Jeg er også av den oppfatning av at disse dataene er nyttige og bør være
> med. De som rendrer kart kan da velge om denne informasjonen skal brukes
> eller ikke. Det er ikke gitt av det er interessant å bruke dette på alle
> kart. Jeg ser også grovere oversiktskart som et typisk bruksområde.
>
> -Sverre
>
> Hvordan skal de tagges? Nå ligger de med landuse=residential
> -Bjørn

Det er nok ikke en egnet tag. Hva som er beste egnet er jeg ikke sikker
på.  Jeg synes vi bl.a. bør se på hvordan grenser for place=city, town,
village osv skal defineres. Her tror jeg kanskje vi kan bruke dataene fra
SSB? Eller finnes det andre data med grense for by eller tettsted.
Kommunegrensen er jo ikke god å bruke her. Den har dessuten en egen tagg.

Ta f.eks. Asker kommune hvor jeg bor. Der er det mange tettsteder som
f.eks. Heggedal, Vollen, Hvalstad, osv. Finnes det definerte grenser for
disse stedene, eller er dette dynamisk og endrer ser i takt med utbygging
og antall mennesker som bor der? Jeg har for ordens skyld tittet på
komunens kart (kart.asker.kommune.no) som ligger på web, men der finner
jeg ingen slike grenser. Og dette er kart med mye detaljert informasjon.

-Sverre