[NUUG kart] Oslo kommune tar i bruk OpenStreetmap.org

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue Jan 11 08:57:06 CET 2011

[Gorm E. Johnsen]
> Flottings
>
> Men det er jo litt komisk at en offentlig etat bruker en kilde (osm)
> som ikke her tilgang til offentlige data. Og samtidig antyder at det
> er offentlige (og riktige) data...

Helt klart litt komisk, men jeg synes det er er bra da det gir økt
legitimitet til forespørsler om innsyn i det offentliges kartdata.

> Noen som føler for å skrive en epost til dem langs linjene:

Jeg, Vidar og Gustav har kontakt med vedkommende som laget den siden
og jeg tror dialogen vil bli fruktbar om en ikke når det gjelder
kommunegrenser.  Tror derfor ikke en slik epost gir noen ekstra
positiv effekt.

> Vær klar over at grensene dere refererer til kun har ca 2km
> nøyaktighet.

Var det ikke Trond som sa at Oslogrensen var svært nøyaktig, og mye
mer nøyaktig enn 2 km?

> Hva om samferdselsetaten pålegger gebyr en plass de _tror_ er Oslo
> pga OSM?
> Hva om noen nekter å betale gebyr fordi vedkommende hevder at
> bilbruken er utenfor Oslo basert på OSM?

Definitivt morsomme tanker.  Jeg er glad for at vi har fått et så godt
eksempel på verdien av nøyaktige kommunegrenser tilgjengelig for alle
uten bruksbegrensninger. :)

Mon tro hvilken avis som vil være den første til å velge
OpenStreetmap.org i stedet for Google Maps? :)

Vennlig hilsen,