[NUUG kart] Skytebaner

Hans Olav Skogstad elgvenn2 at online.no
Thu Jul 7 12:31:47 CEST 2011

On Thu, 07 Jul 2011 11:05:50 +0200, Vidar Gundersen <vibrog+osm at gmail.com>
wrote
> Jeg lurer litt på om noen kjenner til fornuftig praksis for tagging av
> features knyttet til skytebaner.
> Jeg tenker at det er tredelt:
>
> - angivelse av en sportsarena. i dag kan man sette sport=shooting på
> en node feks.
> - et større område hvor det er farlig å bevege seg, a la
> military=danger_area
> - selve skuddlinjen fra standplass til blinkene, a la military=range,
> som ofte tegnes med en pil på kart i Norge.
>
> men jeg oppfatter military taggene som forbeholdt militære områder.
> noen som har innspill?
> [...]

Du har helt sikkert sett disse?
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:sport%3Dshooting
Her foreslås det forøvrig også bruk av type=* for å se hva slags skytebane
det er.
http://taginfo.openstreetmap.org/tags/?key=sport&value=shooting#wiki

Forslag til merking av selve skyteretningen er kanskje en way med
sport=shooting, oneway=yes i banens regning?
Finner ingen ting i wikien som kan hinte i retning av hvordan dette
skal/bør gjøres. Her går du kanskje opp ny grunn? :)

Slik jeg ser det, så er military=range og sport=shooting i praksis det
samme, men for hhv sivil og militær bruk.
Osmarender viser alt i dag sport=shooting, archery osv.
http://www.openstreetmap.org/?lat=60.82384&lon=11.04314&zoom=17&layers=O
http://www.openstreetmap.org/?lat=60.81547&lon=11.0667&zoom=17&layers=O

--
MVH