[NUUG kart] Nå kan vi leke med data fra Bymiljøetaten!

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Jun 16 10:40:18 CEST 2011

[Håkon Stordahl]
> Jeg har ikke fått sett så mye dataene ennå, men når det gjelder
> nøyaktighet så hadde jeg håpet å kunne anta at disse dataene stort
> sett burde være svært nøyaktige siden de kommer fra kommunen.

Jeg ser den antagelsen ganske ofte, om at siden data kommer fra det
offentlige så må de være svært nøyaktige.  Antagelsen er basert på
sviktende grunnlag, da de testene jeg har gjort endel ganger viser at
offentlige data har vel så mye eller mer avvik enn OSM.

Turkartet over Nordmarka fra Oslo kommune er for eksempel basert på
inkonsistente data, der turveimarkering ikke treffer veien eller stien
i bakgrunnskartet selv om det er snakk om samme vei og sti.

> Slik at man f.eks. trygt kunne bruke dem til å justere bilder fra
> Bing før man tegner, og på den måten ville dataene være nyttige for
> mye annet enn bare gang-, sykkelveier og lignende. Det hadde vært
> fint siden Bing-bildene, som det har vært diskutert tidligere, er
> håpløst unøyaktige enkelte steder. (Jeg er ikke helt komfortabel med
> å bruke GPS-spor eller eksisterende data i OSM til slik justering.)

Jeg anbefaler å ikke anta noe om kvaliteten, og heller sjekke litt
først.

Offentlige kartdata fra kommuner og kartverk har mye feil, og det bør
vi ha i bakhodet når vi bruker dem.  De er ofte utdatert, og
overraskende ofte basert på avtegnede papirkart.

Vennlig hilsen,