[NUUG kart] Sykkelruter som ikke henger i hop

Arnt Richard Johansen arj at nvg.org
Sat Jun 25 20:34:31 CEST 2011

Jeg holder på med å gjennomgå de donerte dataene fra Oslo kommune for Hovedsykkelveinettet i Oslo, med henblikk på å finne steder som må sjekkes opp i terrenget.

Jeg har funnet en del slike feil allerede, men nå har jeg kommet over en situasjon der det er ganske klart hvordan det ser ut i terrenget, men det kan være tvil om dataene har riktig struktur.

Se på dette området:
http://www.openstreetmap.org/?lat=59.9272535741329&lon=10.7656225562096&zoom=18

I Oslo kommunes datasett krysser sykkelruten Malmøgata nordøstfra, og fortsetter langs Schleppegrells gate. I OSM er sykkelruten delt i to fragmenter: den delen som går gjennom grøntområdet nordvest for Patentstyret – og Schleppegrells gate. Forbindelsen mellom dem er en liten bit av Malmøgata, som er highway=residential.

Er det greit at én sykkelrute består av flere løsrevne deler, så lenge en fornuftig rutingalgoritme vil kunne slutte at det er mulig å sykle mellom delene?

--
Arnt Richard Johansen                                http://arj.nvg.org/
Hic est Olaus Brummus