[NUUG kart] Hvorfor er E18 en trunk road og ikke en motorway?

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Mon Jun 27 18:05:28 CEST 2011

2011/6/27 Linda Sandvik <linda.sandvik at googlemail.com>:
> Lure på hvorfor E18 gjennom Oslo har blitt tagget som en trunk road og ikke
> en motorway? Ble overrasket over å finne noen routing algoritmer som tror at
> det er ok å gå og sykle på E18. Selvfølgelig kunne jeg bare legge til tags
> som sier at sykling og gange er forbudt, men hvorfor ikke bare gjøre det en
> motorway?

samme problemstilling gjelder E6 fra Alna til Klemetsrud og Alna-Operatunellen.
og kanskje Ring 3.

som Hans Olav påpeker kan motortrafikkveg være kriteriet for trunk,
men hvorfor er en firefelts vei med delte kjøreretninger og blå
vegvisingsskilt (motorvei) som f.eks. Operatunellen allikevel ikke
highway=motorway? fordi fartsgrensen er 70?

motortrafikkveg impliserer bicycle=no vel?

da jeg var i tankeboksen rundt å rendre veier med sykkelforbud, tenkte
jeg å anta noe om highway=trunk  med oneway=yes.