[NUUG kart] Hvorfor er E18 en trunk road og ikke en motorway?

Hans Olav Skogstad elgvenn2 at online.no
Mon Jun 27 19:25:15 CEST 2011

On Mon, 27 Jun 2011 18:51:22 +0200, Vidar Gundersen <vibrog+osm at gmail.com>
wrote:

> så det er derfor highway=trunk benyttes, fordi highway=motorway
> impliserer oneway=yes.
> er det noe i veien for å bruke highway=motorway på motortrafikkveier
> med midtdele?
>
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Motorway

Sånn på generelt grunnlag ser det ut som følgende må være oppfyllt for at
det skal kunne kalles en motorveg:
- kjøreretningene skal være atskilt
- minst to kjørefelt i hver retning (openstreetmap wiki sier at det er
sånn "normally", det betyr vel at det KAN være unntak).
- krav til avstand mellom kjøreretningene, og enkelte land har krav til
fysiske barrierer og belysning.
- Motorveier har planskilte kryss med andre veier og jernbane
- All innkjøring eller avkjøring på motorveien skjer enten ved start eller
endepunkt eller via av- og påkjøringsramper.
	- Disse rampene har akselerasjonsfelt (påkjøring) og retardsjonsfelt
(avkjøring) som vanligvis er lengre enn på andre veier.

Med andre ord, hvis noen av disse punktene ikke oppfylles av en veg med
fysisk midtdeler (men alikevel oppfyller kravene til motortrafikkveg) bør
den nok merkes highway=trunk.

For å sammenfatte litt her, og trekke litt tilbake til det Linda egentlig
spurte om:
- I følge norske wikipedia er 18 gjennom Oslo motorveg minus strekningen
Operatunnelen
- I openstreetmap er det merket motsatt, Operatunnelen (her brukt som
samlebetegnelse på Festningstunnelen, Bjørvikatunnelen, Ekebergtunnelen og
Svartdalstunnelen) er highway=motorway, alt det andre er highway=trunk.

Spørsmål jeg stiller meg, og konklusjoner jeg trekker ut i fra dette er:
- Hva gjør at norske wikipedia betegner Operatunnelen som motortrafikkveg?
Er ikke påkjøringsrampene lange nok? For dårlig belysnig? Annet? Klarer
ikke så se noen kildehenvisning på denne....
- E18 gjennom Oslo burde ommerkes til å reflektere wikipedia, evt. så bør
også Operatunnelen beholde highway=motorway hvis wikipedia er feil eller
utdatert.

--
MVH
Hans Olav Skogstad