[NUUG kart] Hvorfor er E18 en trunk road og ikke en motorway?

Gorm E. Johnsen nuug at gorm.cc
Wed Jun 29 02:26:23 CEST 2011

Hallais

Norske hovedveier er, per i dag, delt i europaveier, riksveier, (skiltet og
uskiltet) fylkesvei. Dette fremgår som regel tydelig av skilting langs veien
(Skiltene 723.xx). Noen veier har ut over dette egenskapen at de er
"Motorvei" (skilt 502), noen er Motortrafikkveg (skilt 503) eller Ringvei
(skilt 723.21). Klassifiseringen er bestemt myndigheten av langt flere
faktorer enn det vi kan observere i felten (budsjetter, transportplaner,
mengde trafikk etc).
Derfor har vi til nå for det meste vært enige om at highway-taggen skal
settes etter offisiell norsk klassifisering, som skilt viser oss i
terrenget/felten).

Det er akkurat det som (er hensikten at) skal stå på:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features

Det eneste jeg ser mangler er noen måte å tagge veier som er skiltet med 503
Motortrafikkveg. Da foreslår å skrive inn som andre har nevnt her:
motorroad=yes og sette highway til det veien er ellers (for det meste
europa- og riksvei(trunk) vil jeg tro).
(Kom gjerne med forslag til justering av artikkelen for å formidle dette på
en bedre måte)

Er det noen som er uenige med dette?

Litt om de andre forslagene til tagging i denne tråden: Hvis det ikke er
skiltet med f.eks "306.7 Forbudt for gående og syklende", mener jeg vi ikke
bør tagge foot=no eller bicycle=no så langt det går an. Når lover og
forskrifter bestemmer at det ikke er lov å gå på f.eks en
motortrafikkvei(motorroad=yes) så bør brukeren av dataene (routeren) vite
dette og ikke stole på potensielt ugjevn tagging.

Gorm E. Johnsen