[NUUG kart] Kan Se Eiendom brukes som datakilde for OpenStreetmap?

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Wed Jun 29 09:41:16 CEST 2011

2011/6/29 Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com>

> [Gustav Foseid]
>
> På hvilken måte ligner de?

Det er et datasett Statens Kartverk hevder å ha databaserettigheter til, men
som jeg mener de ikke kan hevde rettigheter til. Paragrafene som er
relevante er stort sett de samme (åvl §9, databasedirektivet osv).

En forskjell er at matrikkellova, som setter begrensninger på bruken av
matrikkelinformasjon, helt klart gjelder for matrikkelen, men ikke
nødvendigvis for

> For Se Eiendom er jo datasettet allerede publisert på Internet og jeg
> diskuterer å hente ut en brøkdel av Matrikkel-databasen og kombinere
> denne brøkdelen på en måte som gjenskaper kommunegrensene, mens når
> det gjelder kommunegrenser spør en jo om å få tilgang til et datasett
> en ikke har tilgang til i dag?  Resultetet blir kanskje det samme, men
> jeg mistenker jussen i det er ganske forskjellig.

ABAS (databasen over administrative grenser) er også et subsett av
matrikkelen og dette subsettet hevder Statens Kartverk og
Miljøverndepartementet at databasevernet gjelder for, også ved uttrekk av en
enkelt kommunes grenser. At jeg ikke skjønner hvordan de kommer fram til en
slik konklusjon er en annen sak...

For kommunegrensene er det nå fastslått at man har rett på å få se disse via
en innsynsløsning og uenightene dreier seg kun om rettigheter og lisens.

> Hvis hver enkelt eiendomsgrense ikke har verkshøyde, så er det jo
> faktaopplysninger i en database og det er jo ikke snakk om å kopiere
> hele eller signifikante deler av databasen.  Da burde ikke
> databasevernet brytes, og jeg klarer ikke helt å se hvilket
> opphavsrettslig vern som kan være igjen.

Opphavsrettslig vern gjelder ikke, det tror jeg alle er enige om. Jeg er
også enig i at databasevernet sannsynligvis ikke brytes, men med tanke på
OSMs strenge krav til dataene, holder neppe det.

 - Gustav