[NUUG kart] Tettstedsgrenser

Bjørn Kvisli bjorn.kvisli at gmail.com
Wed Mar 2 17:37:09 CET 2011

 Mandag 28. februar 2011 12.18.49 skrev Sverre Didriksen :

> Det er nok ikke en egnet tag. Hva som er beste egnet er jeg ikke sikker
> på.  Jeg synes vi bl.a. bør se på hvordan grenser for place=city, town,
> village osv skal defineres. Her tror jeg kanskje vi kan bruke dataene fra
> SSB? Eller finnes det andre data med grense for by eller tettsted.
> Kommunegrensen er jo ikke god å bruke her. Den har dessuten en egen
tagg.

> Ta f.eks. Asker kommune hvor jeg bor. Der er det mange tettsteder som
> f.eks. Heggedal, Vollen, Hvalstad, osv. Finnes det definerte grenser for
> [...]

Etter hva jeg kan lese meg til deles norske kommuner inn i delområder og
grunnkretser (SSB står bak dette også). De stedene du nevner finner du igjen
som delområder i Asker kommune:
http://no.wikipedia.org/wiki/Grunnkretser_i_Asker_kommune
Som tettsteder i SSBs betydning av ordet eksistere de ovennevnte stedene
ikke.

Det finnes jo også andre distriktstyper det kan være interessant å lagre data
om i OSM: Valgkretser, kirkesogn, skolekretser. Så får det rendres  på den
type kart det passer i.

-Bjørn