[NUUG kart] Vegar rundt parkar (og andre område )

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Tue Mar 15 12:21:20 CET 2011

Karl Ove Hufthammer wrote on 14.03.2011 19:28:10:

> Har søkt litt på OSM-listene, og det ser ut til folket som vanlig er delt
> (minst) to leirar: dei som synest det er OK/bra/lurt å dela nodar, dei
som
> synest nodar aldri bør delast, og dei som synest det er OK av og
> til, og ikkje
> OK i andre samanhenger.

Hei

Jeg bruker også begge deler, litt ut fra hva som passer best.

Det er et par ting jeg vil oppfordre folk til å passe på:

1. Pass på er at det er mulig å velge alle linjer (ways). Jeg har hatt
tilfeller der f.eks. en del av en vei deler noder med et polygon. Da kan
det være helt umulig å velge veien om denne ligger under polygonet når man
skal gjøre endringer i f.eks JOSM eller Merkaartor.

2. Det skal aldri lages flere linjer oppå hverandre med felles noder. Jeg
sett det også og da blir problemer med rendring og videre bruk. Det kan
f.eks. være en vei som er vinterstengt og hvor det da går skispor om
vinteren. Da skal vet altså være en linje(way) med tagger for både vei og
for skispor.

3. Pass på at alle veier henger skikkelig sammen. Jeg lager kart til GPS og
routingen fungerer ikke om ikke veiene henger sammen. Dette gjelder også
stier, skiløyper osv. Siste node må merges med første node på neste veibit.