[NUUG kart] Presisjon på Bing-foto

Steinar Hamre steinarh at pvv.ntnu.no
Mon Mar 28 14:22:43 CEST 2011

On Mon, Mar 28, 2011 at 01:30:35PM +0200, Tor Christian Tovslid wrote:
> Hei,
>
> Mulig dette har vært oppe i diskusjon før, jeg har i hvertfall sett det på
> engelsk, men har noen i Norge inntrykk av hvor presise/upresise bildene fra
> Bing er, sammenlignet med GPS?
>
> Jeg har lastet opp GPS-spor i Drammen, men disse havner ikke på linje med
> bildene, og mange av de tidligere kartdataene i OSM er forskjøvet i forhold
> til bildene.

Bing fikk nettopp inn nye bilder. Disse dekker en større del av
landet, men er veldig dårlig justert. Opptil flere tiltalls meter feil,
og ugjevnt, slik at det som er feil den ene vegen et sted er feil andre
vegen andre steder. Dette betyr at de har gjort en dårlig
transformasjonsjobb da de satte sammen bildene.

I tillegg har de nye bildene masse skyer, der de gamle var rene.

Desverre er de gamle bildene (som var bedre jusert og uten skyer)
ikke lengre tilgjengelig der de har "nye" bilder. Noen burde gjøre dem
oppmerksome på dette.

Det beste du kan gjøre er å justere bildene etter beste evne før du
bruker dem. GPS-sporene dine er med all sannsynlighet bedre.

> Jeg lurer da egentlig på: Hva skal jeg helst forholde meg til? GPS eller
> bilder?
> Jeg antar GPSen jeg bruker er ganske riktig, selv om det er en billig Holux
> kjøpt på Deal Extreme. Jeg har ikke sjekket DOP-verdiene på sporene, da jeg
> oppdaget i dag at dette har vært slått av på denne.

Sjekk med steder det har vært andre GPSer.  Sjekk med å ta samme ruta
fram og tilbake (med litt tid imellom). Alltid last opp sporloggene dine
som rådata (etter å ha klippet bort innendørsopphold og lignende),
slik at andre kan gjøre det samme, og at man etterhvert kan bruke
gjennomsnittet.

	Steinar