[NUUG kart] Miljødepartementet: " Høring - rapport fra Statens kartverk om det offentlige kartgrunnlaget. Innhold, rutiner og ansvar"

Oyvind Hanssen ohanssen at acm.org
Sun Jun 17 13:00:41 CEST 2012

On Saturday 16. June 2012 15.51.43 Petter Reinholdtsen wrote:
> Noen som har sett på denne høringen fra Miljødepartementet med tittel
> "Høring - rapport fra Statens kartverk om det offentlige
> kartgrunnlaget. Innhold, rutiner og ansvar"?

> -offentlige-kartgrunnlaget.html >

Har tatt en rask titt.

Det ser ut som at fokus her er å definere hva som skal omfattes
av det offentlige kartgrunnlaget - og da først og fremst i konteksten plan-og
bygningsloven. Jeg kan ikke se noe som utfordrer det nåværende regimet hvor
geodata ikke er helt offentlig tilgjengelig og hvor rettighetene for de som
ikke er med i Norge Digitalt er veldig uklare.

Det er snakk om en utvidelse av kartgrunnlaget. Altså et betydelig antall
datasett kan bli definert som en del av det offentlige kartgrunnlaget og lagt
inn under regimet til ND og Statens kartverk. Med forbehold om at jeg har
misforstått :) Det er for øvrig rart at man diskuterer offentlige datasett
uten å ta i betraktning arbeidet som gjøres av FAD og DIFI.

Dette kan kanskje være en anledning til å påpeke behovet for
åpne geodata i andre sammenhenger: Frivillig sektor, innovasjon, osv..

mvh
Øyvind