[NUUG kart] tagging av nedlagte husmannsplasser i OSM

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Sat May 19 13:57:20 CEST 2012

2012/5/19 Snorre Øverbø <snorre at overbo.no>:
> Takk for gode innspill.
>
> Her er en liten og foreløpig oppsummering av "husmannsplass-relaterte"
> tagger, slik jeg tenker det nå. Kommentarer?
>
> Først selve husmannsplassen:
> landuse=meadow
> place=farm
> name=Mastekåsa
> abandoned=yes
> historic=settlement

jeg liker den siste. det skal jeg legge til der jeg husker det passer.

> abandoned_year=1945 [1]
> description=Husmannsplassen lå under XXXXXXXXX, gnr/bnr XX/XX. Fraflytta
> i år 1945. [2]

jeg ville brukt description:no=...

> Rydningsrøyser:
> historic=ruins
> land_use=farm

jeg foreslår man_made=stone_mound sammen med historic=ruins
for varder brukes man_made=cairn, men jeg synes ikke det passer så
godt til rydningsrøys.
du tenker landuse=farm på selve noden? hmmm, ja hvorfor ikke.

> Utslått/jorde:
> note=NO_class:setervoll

Eh, den siste var det jeg som laget i wikien. Liker ikke det.
historic=summer(_mountain)_farm eller noe mer eksplisitt vil være
bedre, for å skille fra historic=settlement over?

> Steingjerde:
> barrier=wall
> historic=wall

har tenkt meg litt mer om: jeg foretrekker historic=stone_wall sammen
med barrier=wall.

> Hesteveier:
> highway=path
> foot=yes
> horse=designated
> surface=dirt
> historic=track
> abandoned=yes

merk at det var forskjellige hesteveier:
noen jeg kommer på og forslag:
1. kløvevei : historic=horse_pack_road eller -trail/path? (nyttelast på hesten)
2. kølavei : ingen ide, men disse er jevnere enn ovennevnte fordi de
ikke skulle riste eller miste kullet. de fikk betalt for volum, ikke
vekt. transport foregikk om vinteren og de brukte slede.
3. hestevei hvor de trakk slede/vogn (tømmerslep) : historic=track
4. kongeveiene var av enda høyere standard : historic=road
5. vintervei, som gikk over myrer og vann : historic=winter_road eller
winter_track

surface=dirt oppfatter jeg som gjørmete når det er vått og dønn hard
jordsti i tørrvær.

> url:history=*

jeg liker website bedre enn url.
ikke nødvendig å pakke den med website:history=* hvis det ikke er
behov for en primær website for dagens bruk av samme objekt.