[NUUG kart] Avtegning av Kartverket på Gjerdrum

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Sun May 20 18:24:23 CEST 2012

On Sun, 20 May 2012 15:40:10 +0200, Vidar Gundersen wrote:

> I Gjerdrum er det en kar som systematisk har oppgitt Kartverkets kart
> som kilde, selv om det er gode luftfoto tilgjengelig fra Bing.
> F.eks. http://www.openstreetmap.org/browse/way/149425323
> Jeg har sendt en PM om at han må slette, men ønsker ikke å bruke mer
> av tiden min på det.

Det er dumt. Jeg har ikke sjekket alt som er gjort, men det ser ut som
han har brukt Bing til å tegne omrisset av bygningene men Kartverket som
kilde for adresseopplysninger. (Det han har tegnet passer nøyaktig med
Bing-bildene men ikke helt med kartlagene fra Kartverket.) Dette er vel
antagelig heller ikke ok, men det er vel i så fall bare addr:*-taggene
som må slettes.

Det også oppgitt posten.no som kilde noen steder. Det minner meg på
at den elektroniske postadresseboka har kommet i ny utgave og jeg
lurer på om det fortsatt er ok å bruke den som kilde i OSM.