[NUUG kart] Omstrukturering av skog i Marka

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Wed Jan 9 07:47:46 CET 2013

On Mon,  7 Jan 2013 14:39:27 +0100, Vidar Gundersen wrote:

> Uansett: Vi kan prøve å bruke natural=wood og landuse=forest slik jeg
> foreslår i Marka og når som helst gjøre en rask søk-erstatt operasjon
> for å endre landuse=forest til natural=wood.

Hallo. Det kunne jo vært en grei løsning synes jeg. Er i utgangspunktet
ikke spesielt interessert i eller har greie på hvordan man skiller
forskjellige skogtyper fra hverandre, men jeg ville kanskje blitt mer
oppmerksom/interessert om det var merket på kartet, og jeg synes
det er viktigere at det legges inn ny informasjon enn at taggingen
blir helt riktig fra starten av.

For data som legges inn er det vel en forutsetning at det stort sett er
mulig å observere forskjell i de ulike skogsområdene når man er ute i
skogen, men i alle tilfeller er det jo mulig å endre taggingen i
etterkant, enten man går ut og sjekker eller ikke?

Beskrivelsene av landuse=forest og natural=wood på OSM-wikien er såpass
uklare at jeg godt kan tenke meg at det ville blitt litt vilkårlig
hvilken jeg ville velge om ikke natural=wood allerede var dominerende i
Norge. Så om det er nyttig å endre taggingen av endel skog til
landuse=forest for å kunne forbedre klassifiseringen i Oslomarka, så har
ihvertfall ikke jeg så mye imot det. Men det er sikkert uansett lurt å
utdype med tilleggstagger, ettersom landuse=forest og natural=wood etter
det jeg har forstått ser ut til å brukes så mye om hverandre i andre
land.

Jeg kan for øvrig tenke meg at det kanskje vil se litt rart ut at
mesteparten av skogen rundt Oslo vil tegnes forskjellig (landuse=forest)
fra mesteparten i resten av landet (natural=wood), men det er jo bare et
spørsmål om rendring. (Det er jo mulig å lage kart der all skog tegnes
likt uansett type, og med tanke på hva jeg tror vil se penest ut ville
jeg kanskje foretrukket dette. Mapnik-rendringen av landuse=forest er
dessuten ganske stygg, spesielt i liten målestokk, synes jeg, men det er
også en annen sak.)

Hilsen Håkon.