[NUUG kart] Regjeringen vil frigjøre kart

Espen Isaksen espen at espenpost.com
Wed May 1 07:04:32 CEST 2013

Må innrømme at jeg sitter igjen med mange spørsmålstegn etter denne
nyheten. Det er ganske vagt utover lovnad om frigjøring av N50 iløpet av
året. Spørsmålet er hva slags lisensbetingelser de legger på dataene.
Forhåpentligvis får vi ikke samme problemet som diskusjonen rundt
integrering av SSR i OpenStreetMap.

Det kommer til å bli veldig viktig at vi klarer å bruke disse dataene til å
forbedre OSM. Hvis ikke kommer sannsynligvis  OSM til å bli stående igjen
med færre bidragsytere enn idag i Norge. Lite grunn til å bidra til OSM
hvis folk føler at Kartverket sine data er gode og oppdaterte og at de i
tillegg kan bruke de fritt.

Espen

http://www.turkompisen.no
http://www.kresendo.no/