[NUUG kart] SOSI-OSM-Verktøy

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Fri Oct 4 11:55:42 CEST 2013

Petter Reinholdtsen wrote on 03.10.2013 21:23:03:

> [Sverre Didriksen]

> Apropos SOSI-formatet, så er
> interessant lesing.  Synes dog han overdriver jobben med å kompilere
> gdal.

Selv om det for litt IT-kyndige normalt ikke er noe problem å kompilere
selv, så tror jeg det vil være en stor fordel om noen legger ut en ferdig
installasjonspakke av Gdal med SOSI-søtte for både Linux og Windows. Det
er kanskje noen som har sitt fagfelt mer innen kart og de vil vi jo gjerne
ha med også.

Forøvrig synes jeg Gdal fungerer bra. Jeg konverterer fra SOSI til
shape-format og bruker JOSM. Jeg testet med myrer i Asker og det fungerte
utmerket. I JOSM søker jeg ut bare det jeg skal legge inn og legger det i
et eget lag. Da ser jeg lett det som mangler i OSM. Og med en enkel
"kopier" og "lim inn" så er myrene over. Den eneset utfordringen er at
JOSM, eller rettere sagt OSM-serverne bak ikke godtar at man jobber med så
store områder, så jeg måtte dele Asker inn i 4-5 deler. Det gjør jobben
litt tyngere.