[NUUG kart] Forslag til import av grenser og adresser frå kartverket

Kristian Nyborg Dahl krdahl at live.com
Sun Oct 13 12:00:22 CEST 2013

On Sun, 13 Oct 2013 10:03:59 +0200, Knut Arne Bjørndal <bob at cakebox.net>
wrote:

> Vi må samtidig ha et forhold til at verden ikke alltid er så enkel.
> F.eks. bor jeg i Midtunhaugen 141A, og i samme bygg er det husnummer
> 121, 123, 125, 139, 139A, 141, 141A, 143. Tre og tre av disse er rett
> over hverandre, og jeg ser ikke for meg noen måte hvor disse kan få
> hvert sitt polygon i OSM uten at det blir umulig å redigere.
>
> Jeg er litt usikker på om det er lurt å legge opp til at dette skal
> gjøres på to forskjellige måter.
>
> Kanskje en måte å gjøre det på er å putte adresse-taggene på en node
> langs kanten av bygningen sammen med building=entrance, men jeg er
> [...]

Her er hva wikien har å si om temaet:

==Buildings with multiple house numbers==

There is currently no consensus on this. Here are some possibilities:
1:	Create an address node for each housenumber and place each node
somewhere on the building outline (or inside the building).

2:	If house numbers are associated with individual entrances, tag those
numbers to entrance=* (old version - 			building=entrance) nodes.

3:	Separate the numbers by commas (e.g., "11,13,15").

4:	Separate the numbers by semicolons (e.g., "11;13;15"), as the semicolon
is the standard value separator in OSM.

5:	Specify the range (e.g., "10-95"). This is the preferred method when
such a range is officially used for the entire house. You may also use
addr:interpolation=* to describe whether that includes odd, even or all
numbers.

6:	Create separate connected polygons for buildings with different
addresses. You may do this even if they share walls, but splitting a
corner house diagonally is not widely accepted.

See Proposed_Features/Multiple_addresses for a more general approach
(proposal).

==Multiple buildings for one housenumber==

This often happens in farms, factories or schools. In that case, it's
possible to add a perimeter to the site which contains the addr tags and
other general tags such as the name. This makes sure you have less
redundancy in your data.

For det første problemet har jeg personlig brukt en kombinasjon av 4,5 og
6.
Hvis det er to adresser på en bygning har jeg brukt nr 4, hvis det er
flere, har jeg brukt nr 5 og i de tilfeller hvor bygningene er delt inn i
seksjoner (ikke etasjer), og jeg visste hvordan de er delt, har jeg brukt
nummer 6.

Her er et område med eksempler;

I dette området har jeg arbeidet som postbud, og har derfor relativt
inngående kjennskap til adresser og gatenavn. I tillegg har jeg brukt bing
og kartverket til å tegne inn bygninger.

Kristian