[NUUG kart] For få navn på det norske OpenStreetmap...

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Wed Sep 4 21:16:14 CEST 2013

On Wed, Sep 04, 2013 at 08:56:11PM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
> Jeg snakket med en ivrig kartbruker, som forklarte at årsaken til at
> OpenStreetmap ikke ble brukt mer var at det er alt for få navn på
> kartet.  En må zoome alt for langt inn før en får noe som helst ide om
> hvor en er på kartet.

Enig i dette. Du skal ha ganske god kjennskap til geografien for å kunne
navigere OSM effektivt på de midlere zoomnivåene.

> Et eksempel er
> som er helt uten noe navn.  Ikke en gang Brandbu er med.  Det gjelder
> helt fra Norgeskartet og når en zoomer inn.  Både kart.finn.no og
> maps.google.com gjør det bedre her, Finn har flere navn enn Google. :)
>
> Er dette noen vet hvordan kan fikses?

Jeg kommer på to ganske effektive måter:

1) Lage en egen rendring for norske forhold som tar med ting som place=village
   og place=hamlet på lavere zoom-nivåer enn i dag.

eller

2) Sette i gang et prosjekt for å øke befolkningen slik at demografien her er
   litt mer i overensstemmelse med andre deler av Europa og verden.

Siden 2) tar minst ni måneder for 50% befolkningsøkning, samt krever
mobilisering av mange bidragsytere tror jeg 1) er veien å gå.

Et annet (men nært beslektet) problem er at det er alt for få store
landskapsformasjoner som er navngitt, både i databasen og på kartet. Navn på
daler, fjell, og ikke minst fjorder, er viktige i norsk geografi, men det er
bare fjell, elver og vann som er særlig godt navngitt i OSM. Rendringen av
slike navn er også for dårlig nå. Prøv for eksempel å finne teksten «Mjøsa» i
opptegningen.

--
Einar Ryeng