[NUUG kart] For få navn på det norske OpenStreetmap...

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Fri Sep 6 16:17:43 CEST 2013

On Thu, Sep 05, 2013 at 07:38:22PM +0200, Arno Teigseth wrote:
> Det kan bli veldig mange oppføringer kanskje. Eller fremdeles få.

Jeg tror det skal mye til før vi får for mange navn i Norge. Men det er jo en
viss forskjell i befolkningstettheten i alle byene og tettstedene rundt Oslo i
forhold til småsteder i f.eks. Finnmark. Men det kan lett bli mye bedre enn i
dag.

> Hva om man konfigurerer renderen så man tar med diverse "viktige" navn
> inntil det blir en viss "navnetetthet" på kartet? For eksempel:
>
> Hvis det ikke finnes noen bynavn, ta med mindre steder, helt ned til
> hamlet eller isolated_dwelling, osv. Finnes det ikke noen stedsnavn,
> kan man ta med en del andre ting som har navn, ordnet etter viktighet.

Viktighet er et veldig subjektivt konsept. Men å bruke ting som antall
innbyggere etc vil nok hjelpe noe, selv om det til en viss grad allerede ligger
inne i "place="-taggen.

I tillegg er ikke Norge større enn at man kan kode ting eksplisitt i rendreren
for noen bestemte steder slik at det er lett å orientere seg på de laveste
zoomnivåene.

--
Einar Ryeng