[NUUG kart] Vegdata fra kartverket

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Tue Aug 5 09:43:55 CEST 2014

Terskelen må være høy for å automatisk oppdatere veier som allerede finnes i OSM. Det er svært viktig at man ikke ødelegger noe av det som ligger inne og som det ligger mye arbeid bak. Jeg vet ikke hvor mange tusen timer jeg har brukt på OSM i løpet av de siste årene, men det er mange. Jeg synes vi i første omgang kun skal importere det som mangler. Og jeg kunne tenke meg at vi lager en liste med kommuner som skal unntas da disse er komplette. Og jeg synes en kommunevis import vil være å foretrekke. Da har man bedre kontroll.

Noen utfordringer:
 -Veier som ikke finnes: Jeg har manuelt importert en del i Vestre Slidre hvor jeg har hytte og er lokalkjent. Der er det en del veier som ikke finnes lenger, men de er fremdeles med i Kartverkets data. De har rett og slett ikke blitt vedlikeholdt og de har grodd igjen. Hvordan fanger man opp det? Det vil være ødeleggende om de importeres.
 - Veier som er feil i Kartverkets data men rett i OSM. Hvordan fanger man opp det om man automatisk skal endre/oppdatere OSM-data?

Forøvrig trodde jeg vi skulle bruke Vbase og ikke Elveg, men jeg vet egentlig ikke helt hva som er forskjell her.

-Sverre