[NUUG kart] Vegdata fra kartverket

Gorm E. Johnsen nuug at gorm.cc
Fri Aug 8 17:55:40 CEST 2014

Ang adresser:

Dette med adresser er et omdiskutert tema flere plasser.
I Danmark er det gjort en vellykket import fra offisielle kilder.
Der er det kun importert noder. Årsaken til det er enkel: Det er kun én
objekttype å forholde seg til og det er ingen annen tagging på noden som
kan komplisere oppdateringer senere.
Det er den strategien vi som har importert har valgt.
Hvorfor ikke på bygnings way-en? Fordi ikke alle bygninger er tegnet og
fordi en bygning kan ha flere adresser. Med kun noder blir det 1-til-1
forhold.
At bedrifter o.l får "duplikate" adresse tags er ikke noe videre problem.
Slikt kan enkelt ordnes med prosessering. Faktisk er det enklere å finne
feil, oppdatere, søke på, etc hvis alle relevante adressetagger også står
på bedrifter o.l. Ét osm-objekt = et faktisk 'objekt'.

Om metode:
Noen (husker ikke i farten) har ordnet .osm filer per kommune. Disse filene
er ganske bra, men noen få problemer (tegnsett for spesielle bokstaver,
doble ', "Ring" og "Terrasse" har fått stor bokstav, selv om det ikke er
korrekt.
Jeg har gjort det i en tre-gang:
1: Klargjøre et område for import
    a: Fjerne addr: fra bygnings-ways, evt putte adressen i egen node (Det
var flere steder det var "mine" adresser, så jeg slettet addr: flatt,
importen var bedre!)
    b: Egen upload
2: Merge inn adressedatasettet
   a: søke opp alle objekt med addr: tags
   b: tagge med en midlertidig tagg (hvasomhelst, jeg brukte merge=yes)
   c: merge den kommunevise .osm filen med eksisterende osm data
   d: Bruke todo plugin-et til å finne og behandle alle merge=yes i tur og
orden og merge (klippe, lime, fikse) og til slutt fjerne merge=yes
   a: Egen upload
3: Opprydding
   a: Bruke osminspector
<http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=addresses&lon=5.78893&lat=58.91436&zoom=11&overlays=buildings,buildings_with_addresses,postal_code,no_addr_street,street_not_found,nodes_with_addresses_interpolated,interpolation,interpolation_errors,connection_lines,nearest_points,nearest_roads>
til å finne veier som mangler og veier som mangler navn etc.
   b: Egene upload

I Rogaland var det opp til hundrevis av objekter å håndtere i de største
kommunene for punkt 1 og 2. Allikevel var det punkt 3 som tok tid. Jeg
brukte noen dager på 1 og 2. En måned+ på 3.

Det alle kan bidra med er å fikse røde punkter i osminspector, både nå og
etterpå.

Se framgang her:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AvtFOdYVW3MQdHJtdU1BNGhYdU1vaUJKTXZUZUQ1S1E&usp=sharing
(Forøvrig har jeg låst for redigering, så om noen har noe å tilføye er det
bare å skrike ut, så legger jeg til tilgang.)

Når engang det blir komplette adresser i Norge, kan vi begynne å tenke på
hvoran man skal oppdatere disse. Må vel lage noe som highlighter
forskjeller mellom osm og ferske "importdata" og ta det manuelt. Det er vel
helst nye noder det blir mest av, endringer går på postnummer og noen
enkeltveier innimellom.

-gorm

Gorm E. Johnsen