[NUUG kart] Vegdata fra kartverket

Geir Ove Myhr gomyhr at gmail.com
Wed Aug 13 11:30:20 CEST 2014

> Lavblokker og rekkehus har gjerne flere innganger med hver sin gateadresse.
> Det må da være bedre at adressen til hver av disse er plassert på en node på
> eller i nærheten av inngangen (eller i det minste i riktig del av blokka)
> enn at nummeret står på bygningen som f.eks. 'addr:housenumber=16A-D' eller
> 'addr:housenumber=16-19'?

For lavblokker og rekkehus kan man bruke terracer plugin [1] til JOSM
for å lage flere building=* som deler noder. Jeg har brukt det en del
på Flatåsen i Trondheim [2]. Det blir verre med vertikaldelte hus, der
f.eks. 2A og 2B er i 1. etasje og 2C og 2D er i andre. Vi har noen
slike i Våres Borettslag i Trondheim [3] (Google Streetview på [4]).

[1]: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Plugins/Terracer
[2]: http://www.openstreetmap.org/#map=16/63.3753/10.3385
[3]: http://www.openstreetmap.org/#map=18/63.37159/10.35649
[4]: https://www.google.com/maps/@63.371579,10.357112,3a,75y,307.39h,83.59t/data=!3m4!1e1!3m2!1sQG5jVN2SNkbcRaY5X6VPFQ!2e0