[NUUG kart] Vegdata fra kartverket

Ruben Undheim ruben.undheim at gmail.com
Wed Aug 13 17:44:04 CEST 2014

Hei,

Dette er mitt første innlegg på lista. Jeg har vært en passiv bruker av
lista ei stund og hekta på OSM enda lenger.

Jeg har halv-automatisk importert adresse-noder for Trondheim fra
Kartverket. Siden OSM-ere i Trondheim allerede har gjort en enorm innsats i
store deler av byen med
adresse-tagging av bygninger, ville jeg ikke kjøre over dette. Jeg lagde
derfor et skript som først laster ned alle adressenoder ved hjelp
av Overpass API, så sjekker hver enkelt node i Kartverkets data om de
finnes fra før, og evt. ignorerer de om de finnes, og dumper ut en osm-fil
med
manglende noder som kan åpnes i JOSM.
Dette har gått ganske greit. Jeg synes det er flott å beholde adressenoder
på de bygningene som allerede har dette.

En ting jeg har observert er at objekter som inneholder både name-taggen og
addr:housenumber-taggen sjelden vil vise nummeret. Noe sier meg at
det kan være lurt å ha separate adressenoder for disse og derfor legge inn
en sjekk i skriptet som sjekker om objektet inneholder name-taggen,
og i det tilfellet importere adressenoden fra Kartverket allikevel.
Det kan også være aktuelt å legge inn sjekk for taggene shop, amenity osv.
sånn at hvis objekter med adresse og en annen funksjon allerede eksisterer,
skal noden fra Kartverket importeres allikevel.

Altså oppsummert:
  1. Gå til neste node i Kartverkets adressenode-fil for en kommune
  2. Sjekk om en node eller way eksisterer fra før med samme adresse
(housenumber,street,postcode) i OSM.  Hvis den eksisterer: Gå til 3, hvis
ikke gå til 4.
  3. Sjekk om den har taggen name, shop eller amenity, etc.   Hvis den har,
gå til 4, hvis ikke gå til 5.
  4. Lagre noden i osm-fil som skal kunne åpnes i josm. Gå til 1
  5. Ikke lagre noden. Den trenger ikke importeres. Gå til 1

Hvilke tanker har dere om dette? Det kan være det er på grensen til det en
kaller å tagge for rendring, men det vil løse en del av problemene.
Jeg er selvfølgelig villig til å dele skriptet om andre skulle være
interessert.

Mvh.
Ruben