[NUUG kart] Skiltdatabase for turskilt i Marka

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Thu Aug 14 18:53:52 CEST 2014

Hei,
DNT Oslo og Omegn har lenge hatt ønske om å etablere en database over
alle skilt som finnes i Marka. I OSM har vi registrert over 1700
skiltsteder/stikryss i Oslo og omland.

På forespørsel fra DNT Oslo har jeg gitt informasjon om hvordan dette
kan hentes ut, og jeg tenker flere bidragsytere til OSM kan ha glede
av å se hvordan dette kan gjøres. Jeg brukte tidligere i sommer en
Overpass API spørringen som jeg visualiserer vha MapCSS til å
kvalitetssikre taggingen av skiltstedene i OSM. (Se lenke under.)

Jeg har tidligere ivret for at man lager en felles skiltdatabase for
Marka og open sourcer både kode og data slik at man i vedlikehold av
slike data legger grunnlag for samme dugnadsånd som DNT står for på
andre områder. Vi får se hva DNT får til, og på vegne av epostlisten
håper jeg DNT gir oss tilbakemelding om resultatet.

Man kan se og eksportere koordinater for skiltsteder i hele Marka som
er lagt inn i OpenStreetMap (OSM) ved hjelp av Overpass Turbo:
http://overpass-turbo.eu/s/447

For data som hentes ut av OSM er vilkårene at man deler likt
(http://www.openstreetmap.org/copyright) noe som
betyr at DNT må ha en åpen database hvor andre kan hente ut deres
data.

For å redusere søkeresultatet til skilt knyttet til sommerruter i
Markakan følgende legges til:
  <has-kv k="hiking" v="yes"/>

Skilt fra andre aktører, f.eks. Ringerike Turistforening vil da være med.
For ytterligere å innskrenke, legg til
  <has-kv k="operator" regv="DNT"/>

Dvs slik:

<query type="node">
  <has-kv k="information" v="guidepost"/>
  <has-kv k="hiking" v="yes"/>
  <has-kv k="operator" regv="DNT"/>
  <bbox-query s="59.67" w="10.26" n="60.28" e="11.16"/>
</query>

Data kan videre eksporteres som GeoJSON og konverteres til Excel hvis behov:
http://konklone.io/json/