[NUUG kart] Spørsmål om punkt vs område og søk

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Fri Aug 22 12:53:12 CEST 2014

Ja, dette skal være uproblematisk. På Garminkartene er det egne veier som er rutbare, og de kan da bare brukes til veier det skal rutes på. Det er fra id 1 til 13 pluss 15 og 16 eller noe slikt. Bruker man de til noe annet enn vei får man problemer. Og bruker man noen utenom de til veier får man også problemer. Det verste er at ikke alle GPSer er like her med tanke på hvordan de håndterer veiene. Det er en del hardkodet håndtering som overstyrer info i kartene.

Jeg opplever også rare  rutinger noen ganger. De gangene jeg har undersøkt grundig har jeg ofte funnet feil i osm-datane. Det kan være steder hvor veiene ikke henger sammen eller hvor enveiskjøringer eller annet hindrer ruting igjennom den veien man vil.

Vi skal heller ikke se bort fra at det er feil eller mangler i mkgmap, og det faktum at Garmin-formatet ikke er 100% kartlagt.

-Sverre