[NUUG kart] Vegdata fra kartverket

Svein Olav svein.olav at lyslid.no
Thu Aug 28 08:41:43 CEST 2014

Den 26.08.2014 22:52, skrev Tor:
> 22. aug. 2014 kl. 23:21 skrev Helge Olav Helgesen <helge at helge.net

> Noen som vet hvordan de har gjort det i Danmark?

Danmark har vært konsekvente på dette: Alle adresser skal inn som punkt
(adressenoder). Bakgrunnen er at de ønsker å ha en mulighet for
automatisk kontroll og oppdatering fra dansk matrikkel. Dette er
beskrevet her: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Addresses#Denmark

Prinsippet for adresser i OSM:
*/"Address information can be added to OpenStreetMap using a variety of
methods, such as adding a simple node containing an address, adding
address information to a building or site outline, or alternatively to
an entrance node for the building. /**/"/*

Det betyr at adresser kun skal inn som egen node, egenskapstag på
bygningsomriss eller på bygningsnode tagget med entrance=*, der * er
husnummeret.

Dette gjelder adresser som adresser, og som skal være søkbare og kunne
gi oppslag ved bruk av navigasjon eller ruteplanleggere.

Adresser som ligger på POI er kun ekstrainformasjon på linje med
telefonnummer, butikknavn, bensinleverandør osv. Selv er jeg usikker på
om det er noen grunn til å legge adresser i POI'er som butikker osv, da
du allerede er i kartet og ser adressen når du har funnet butikken og
klikker på POI'en for informasjon.
Adresser på POI'er er kun reklame / kontaktinformasjon, og har ikke noe
med adressestrukturen i OSM å gjøre. Adresser på POI kan på ingen måte
erstatte adressenoder.

Det danske valget mener jeg er det eneste rette fordi det er det eneste
som kan gi en fornuftig mulighet for automatisk kontroll og oppdatering.
Uten elektronisk oppdatering vil adresseregisteret i OSM fort bli
upålitelig.

Kartverket har for tiden en kampanje gående overfor kommunene der de
ønsker at alle bygninger for varig opphold (hus og hytter, hoteller osv)
samt forretninger og publikumsbygg skal ha egen veiadresse innen kort
tid. Dette betyr at det vil bli veldig mye nye adressepunkt den nærmeste
tiden. Områder som har adressepunkt i OSM i dag vil fort få behov for
oppdateringer.

--
Svein Olav Hagen