[NUUG kart] Import av elveg

Geir Ove Myhr gomyhr at gmail.com
Mon Dec 8 11:42:10 CET 2014

> Etter det jeg har sett på
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/Road_import_%28Norway%29
> ,så er ikke denne importen blitt diskutert på den internasjonale mail
> lista enda. Jeg lurer på når dette kommer til å bli gjort,samt når
> manglende data blir importert ?
> Jeg har også sett ett python script som etter det lille jeg skjønner av
> python, ser ut til å importere eller å sjekke eksisterende veidata mot
> elveg databasen.
> Det ligger her: http://pastebin.com/qUcH4mRe
> Det hadde iallefall vært ønskelig å få med manglende
> [...]

Det ligger en nyere versjon av dette scriptet på
https://github.com/gomyhr/elveg2osm. Der er det en del åpne "TODOs"
som går an å ta tak i hvis noen har tid. Selv har jeg vært travelt
opptatt på andre fronter de siste månedene og kommer nok til å være
det en tid framover også.

Scriptet leser OSM-filer med Elveg-tagger, som er det man får hvis man
konverterer med sosi2osm med default.lua. Slik det er nå setter det
fartsgrenser og høyderestriksjoner fra Elveg. Utfordringen her er at
man må splitte Elveg-segmentene siden ett segment kan ha flere
fartsgrenser og høyderestriksjoner. Jeg har også gjort et forsøk på å
ta inn vegsperringer fra SOSI-filene (det ligger både i selve
SOSI-fila og i ei egen tekstfil), men det viste seg at selv om de
fleste sperringene lå på samme sted som en eksisterende node (som
dermed kunne merges) er det noen som har koordinater som ligger på
linjer mellom vei-noder, og de er litt vanskeligere å behandle. Derfor
en nok det enkleste å bruke tekstfila som har unik ID på veisegmentet
og hvor langt inn på segmentet sperringen ligger.

Som sagt er andre velkommen til å bygge videre på dette. Det enkleste
er nok å implementere TODOene i create_osmtags(), da denne funksjonen
bare oversetter tagger uten at den trenger å forholde seg til resten
av strukturen.

Jeg har ikke testet scriptet på det nyeste Elveg-slippet som skal ha
kommet i slutten av november.

Slik jeg ser det, må man ha et verktøy og eksempeldata klart før det
er noe poeng å involvere imports-lista.

Geir Ove