[NUUG kart] building=hut

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Mon Dec 8 18:05:30 CET 2014

Edward sa:
> og beskrivelse av bu ligner meget godt med engelsk "hut", saa er det
> kansje et godt utgangspunkt til forskjellen i OSM-Norge, at vanligvis
> bu = "hut" og hytte = "cabin".

Jeg synes dette høres bra ut:
hut = bu, koie (enkel standard med ett rom)
cabin = hytte (mer som dagens fritidsboliger)

Og disse brukes på polygoner for bygningene.

Hans Kristian sa:
> I Den Norske Turistforeningen skiller vi mellom (nød)bu og hytte.

Ja, men dette beskriver vi med noder som tagges slik:

Betjent hytte: tourism=alpine_hut
Selvbetjent hytte: tourism=wilderness_cabin + shop=provisions
Ubetjent hytte: tourism=wilderness_cabin
Nødbu og ulåst/åpen koie: amenity=shelter + shelter_type=basic_hut
(evt. emergency=yes/phone/...)
Gapahuk: amenity=shelter + shelter_type=lean_to

Når det gjelder DNT hyttene, har jeg et spørsmål til DNT:
Da vi importerte hyttene i OSM dro vi med oss deres intern ID og lenke
til UT.no, men nå har dere endret fra menneskelesbare og memorerbare
url'er til tallkoder. Hva er disse tallene? Har dere endret ID'en?
Skal vi kutte ut lenkene til UT.no fra OSM (og dermed bryte mulig
funksjonalitet i OpenLinkMap.org og Turkompisen.no)?

Evt hvem i OSM miljøet vil scripte fletting og retting av metadata for
DNT hyttene?