[NUUG kart] Adresseimport fra NVDB

Anders Fougner anders.fougner at gmail.com
Tue May 6 13:37:27 CEST 2014

En liten avsporing om Bing-avsporing (sic):
Mitt inntrykk (hovedsakelig fra Trøndelag-perspektiv) er at Bing-bildene
ofte er gode, men at forskyvningen er avhengig av høyden over havet.
Altså hvis du justerer offset slik at Bing matcher virkeligheten på ett
sted, vil det også matche andre steder på samme høyde. Men forflytter du
deg bare 100-200 høydemeter er det "ravgæli"; typisk forskjøvet så mye
at det er vanskelig å se hvilke hus som egentlig har blitt tracet.
Forskyvningen ser man f.eks. hvis man sammenlikner med både GPS-spor og N50.
Jeg har opplevd dette bl.a. i Oppdal, Trondheim, Meråker, Jotunheimen og
Hallingdal. Finner man en sti eller veg som krysser endel høydekurver og
er tracet etter Bing, er den gjerne over 200m (!) forskjøvet enkelte steder.

Dette betyr at Bing-bildene kan være en OK referanse i flate områder,
mens i kuperte områder er de bortimot ubrukelige.
Jeg tror mange har blitt lurt av at Bing matchet godt i deres (flate)
boområde e.l. og feilaktig trodd at det dermed matchet bra også andre
mer kuperte steder i nærheten.

Anders

Anders.Fougner at gmail.com
+47 97158863